Geachte Heer Fontein,
Als (voormalig) zeer succesvol topfunctionaris van 1 van Neerlands meest respectabele multinationals, weet u ongetwijfeld dat een organisatie/instelling/bedrijf die marktpositie voor een groot deel zelf kan beïnvloeden of zelfs bepalen door in te springen op de wensen van de markt.
In de betaalde voetballerij zijn die veel minder hoogdravend dan in bijvoorbeeld de voedingsmiddelen- en/of reinigingsproductenindustrie. Bezoekers van betaald voetbalwedstrijden willen in eerste instantie vermaakt worden op een fijne dag – of avond – uit, waarbij een overwinning van hun favoriete club een prettige bijkomstigheid zou zijn.
Om zo’n fijne dag/avond uit te bewerkstelligen moet aan een aantal basisvoorwaarden worden voldaan: locatie en bereikbaarheid daarvan, ambiance en horecavoorzieningen, comfort en veiligheid.
In het geval van F.C. Den Haag, of, zo u wilt A.D.O. Den Haag, is over deze voorwaarden, of beter gezegd over de implementatie en uitvoering ervan, al veel gezegd en geschreven in rapporten, officiële media en op supporterssites. Zonder twijfel hebt u, tijdens het inlezen in de periode waarin u u voorbereidde op uw huidige functie bij de club, een aantal van die artikelen onder ogen gekregen.
Het bezoeken van sportwedstrijden valt onder passieve recreatie, al komt er vaak een emotionele binding bij kijken. Evenals bij concert-, theater-, bioscoop- of museumbezoek is het belangrijk de mensen zich thuis te laten voelen in een comfortabele omgeving. Ook al zijn de doelgroepen verschillend van samenstelling.
In het huidige, digitale tijdperk vindt men het ook van belang dat ontspanning, plezier en passieve recreatie naar de mensen toegebracht wordt, anders prefereert men in huiselijke kring de virtuele wereld van de laptop of smartphone boven de reële in het stadion, het theater of de concertzaal.
Op dit punt is het, in mijn ogen, jaren geleden misgegaan toen een aantal van de verantwoordelijke partijen rond F.C. Den Haag, in casu de gemeente, toenmalige clubbestuurders en bouwbedrijven, het besluit namen de afstand van de klanten tot het product betaald voetbal te vergroten.
Het “Kyocera Stadion” is een toonbeeld van veiligheid, doch ontbeert iedere vorm van gezelligheid, laat staan voetbalambiance, die onmisbaar is bij klantenbinding in de (passieve) recreatiesector. Het gemis aan andere sportlocaties, snackkarren of eet- en drinkstalletjes, zoals dat alles er wel was in het authentiek Haagse Zuiderpark, laat zich in een dergelijke setting extra gevoelen. Tel daarbij op de matige bereikbaarheid van het stadion, de ghost town achtergrond van een industrieterrein op een zaterdagavond of zondagmiddag, de slechte en ridicuul dure parkeergelegenheden, en u krijgt een handvol oorzaken voor het grote aantal onverkochte zitplaatsen in het stadion, aangereikt.
Tot overmaat van ramp achtte men het noodzakelijk 1 van de laatste zaken die orisjineil voebal onderscheidden van het artificieel “Modern Football”: een groene, geurige, grasmat, te vervangen door – de horror – kunstgras.
Nog even en de spelers worden ingeruild voor mutanten, en nadien voor robots, en uiteindelijk verdwijnen de stadions uit het stadsbeeld en worden wedstrijden nog slechts afgewerkt in een virtuele wereld, waarin de supporters vanuit hun ruimtecapsules, die als intergalactische woonwagens met de snelheid van het licht tussen planeten pendelen, van wedstrijd naar wedstrijd zappen.
Maar alle gekheid op een dikke balk, een geldverslindend (?) marktonderzoek kunt u achterwege laten; de gemiddelde Haagse voetbalfan kan u een aardig inzicht geven in de redenen waarom het “Kyocera Stadion” zelfs tegen grote buur Feijenoord niet uitverkocht kan worden.
Één vraag rest mij vooralsnog: waarop doelt u met ‘een slecht imago’?
Op het achterhaalde beeld van F.C. Den Haag met haar beruchte “North Side”, waarin angry young men uit de straten van Den Haag e.o., plattelandssteden – en een enkel keertje (…) een Europese hoofdstad – onveilig maakten?
Of toch op dat ietwat oubollige A.D.O. Den Haag dat door mismanagement van successievelijke besturen niet in staat blijkt een Eredivisiewaardige selectie op te bouwen en een positie op de ranglijst te bewerkstelligen die de stad Den Haag en de regio Haaglanden eer aandoet en dientengevolge gemiddelde bezoekersaantallen zal doen stijgen?
Of op die club die zich menigmaal de hoon van de rest van voetballend Nederland op hals haalt door jaarlijks nieuwe directeuren aan te stellen?; bij andere b.v.o.’s geflopte spelers ophaalt om die vervolgens weer elders onder te brengen?; talentvolle jeugd opleidt die en masse naar Deventer, Rotterdam, Utrecht of Waalwijk vertrekt, omdat paniekaankopen en transfervrij aangetrokken spelers hen de weg naar de hoofdmacht blokkeren?; in de massamedia te vroeg juicht over Chinese miljoenen en vervolgens menigmaal bakzeil moet halen?
Ik hoop van harte dat uw opmerking aangaande ‘een slecht imago’ geen verband houdt met de reputatie van de supporters, want het enige ‘slechte imago’ dat Haagse fans hebben, is dat zij in supporterskringen nauwelijks nog serieus worden genomen.
Nog een punt dat u in uw “marktonderzoek” kunt meenemen; de ooit kleurrijkste, luidruchtigste en meest “Engelse” supportersgroepering is t.g.v. absurdistische en soms draconische maatregelen verworden tot een tribune vol ideale-schoonzonen-met-een-enkele-baldadige-bengel ;-(.
Er waren tijden, Heer Fontein, dat “wij” tweewekelijks met vele honderden tot zelfs duizenden Groen-Gele Fans, F.C. Den Haag achterna reisden – over lange wegen door lege polders en landerijen tot in de vermaarde “Lange Leegte”.
Ik ben helaas niet in de gelegenheid vaak naar het stadion te komen, aangezien ik op ongeveer 14.000 km. afstand ervan woon, doch aan de hand van een kleine anekdote kan ik u vertellen dat het met dat ‘imago’ van A.D.O. Den Haag wel meevalt.
Enkele dagen na de 91e verjaardag van mijn vader bezocht ik met mijn neefje de ‘wedstrijd van het jaar’, waarin de destijds in de Eredivisie debuterende Tommie Beugelsdijk met een krachtige en prachtige kopbal scoorde uit een perfect genomen hoekschop.
Na de wedstrijd zouden mijn neefje en ik per trein naar het zuiden des lands reizen om in een restaurant een familiefeest bij te wonen. Mijn neefje, met een Den Haagsjaal trots om zijn nek, trok redelijk wat aandacht onderweg in de treinen en tijdens het overstappen op Utrecht C.S. en Den Bosch C.S. In de intercitytrein tussen Utrecht en Den Bosch keek de controleur die over de radio van het Beugelsdijk doelpunt had gehoord, hem indringend aan en zei ‘jullie hebben van die Amsterdammers gewonnen, he?’, waarop wij antwoordden dat het helaas gelijk was geworden. ‘Ach, altijd nog goed’, zei de beste man die zich bekendmaakte als P.S.V.-supporter.
Greetz: George JMS
Bron: www.northside.nl
1 Reactie
dh
Goed geschreven stuk. Ik heb het moeiteloos aan een stuk door gelezen.
Vorepark
Dank je wel George voor dit mooie epistel.
Het leest als een spannend jongensboek ware het niet dat dit geen fictie is. Het is de echte waarheid. Veel falende bestuurders en aanverwant volk vinden het maar al te makkelijk om hun eigen tekortkomingen af te schuiven op een zogenaamd slecht imago dat, naar hun zeggen, is veroorzaakt door de supporters.
robbert
Ik vind het echt een heel mooi geschreven stuk. Op het laatst zelfs kippenvel. Maar wordt het nou niet eens tijd om als één club samen te gaan werken? Ik brdoel van supporters tot bestuur en van catering tot bobo’s. Het over en weer blijven vetwijten helpt de club echt geen stap verder. Laten we nou eens beginnen met elkaar te vertrouwen. Fontein vertrouwt de supporters en wij vertrouwen hem en zijn bestuur dat ze zorgen dat het goedkomt. Dat zal pas sterk zijn.
MonkNL
George JMS moet de vaste columns gaan schrijven op northside. Leest lekker weg itt de columns van M Noort, al heb ik wel respect dat hij elke keer de tijd neemt om wat op te schrijven.
Ed
Beide is juist mooi 2 verschillende
m.noort
Dank je monk ik zie het als compliment dat je me weg wil hebben.
Ed
@George :Dhr Fontijn heeft deze column gelezen en hier het antwoord van de club:
Maarten Fontein heeft zijn stuk op jullie site vanmorgen besproken in een groot overleg waar alle afdelingen vertegenwoordigd waren. We willen hem graag bedanken en aangeven met welke punten we direct aan de slag gaan.
dh
Nu hopen dat ze daadwerkelijk er iets mee gaan doen Ed.