4 februari stuurden wij alle partijen in de Haagse gemeenteraad een mail met daarin 8 vragen aangaande hun mening aangaande ADO Den Haag.
4 partijen nemen ADO Den Haag en hun supporters dermate serieus dat zij de moeite namen om deze vragen te beantwoorden.
Complimenten dus aan Groep de Mos, D66, Groen Links en de Haagse Stads Partij. Het CDA gaf aan nog te reageren maar heeft dit niet meer gedaan.
Hierbij de vragen en de antwoorden van de partijen.
1. Wat is uw mening over ADO Den Haag en wat is het belang voor de stad Den Haag?
GDM: ADO Den Haag is het sportieve visitekaartje van onze stad, waar wij als Groep de Mos de 12e man van zijn. ADO heeft daarnaast een enorm grote maatschappelijke functie (denk alleen al aan het goede werk voor de Stichting Held).
D66: Wij zijn trots op de prestaties van ADO in de eredivisie, zowel bij de mannen als bij de vrouwen. Onze lijsttrekker heeft ook al enkele jaren een seizoenskaart voor Vak O. De sfeer in het stadion is de afgelopen jaren flink verbeterd en ook al verloopt een wedstrijd minder, blijft het publiek achter de ploeg staan. Door de goede prestaties op het veld en supportersacties zoals de knuffelbeeractie vorig seizoen bij Feyenoord komt Den Haag positief in het nieuws waar we als hele stad trots op mogen zijn. Met de bezoeken van spelers aan scholen en ziekenhuizen draagt ADO nog meer bij aan de binding van de Haagse samenleving.
GroenLinks: ADO is onze Haagse trots. Als lijsttrekker van GroenLinks ben ik regelmatig op de tribune te vinden, vaak neem ik mijn kinderen mee en dan zitten we op de Lex Schoenmaker familietribune. Prachtige sfeer, veel inzet
HSP: ADO Den Haag is de enige betaald voetbalclub in Den Haag en vanwege haar roemrijke geschiedenis en de vele sportieve prestaties die zijn geleverd draagt de club bij aan de identiteit en bekendheid van de stad Den Haag.
2. Maakt ADO Den Haag onderdeel uit van uw verkiezingsprogramma?
GDM: Het stadsbestuur heeft deze collegeperiode haar handen afgetrokken van ons ADO. Een onwenselijke situatie omdat de gemeente vanwege het maatschappelijke belang voor altijd aan ADO verbonden zou zijn. Bovendien is de gemeente eigenaar van het stadion. Op het moment van schrijven van dit verkiezingsprogramma doet ADO het fantastisch, maar Groep de Mos blijft het een risicovolle onderneming vinden dat ADO in handen is van één (Chinese) eigenaar. Daarom blijven wij ons inzetten op een meervoudig aandeelhouderschap bij meerdere Haagse eigenaren. Naast spreiding van de financiële risico’s moet hiermee ook het club- en verenigingsgevoel worden vergroot. Daarnaast maakt Groep de Mos zich zorgen over de vaak te lege tribunes bij ADO. Als eigenaar van het station moet de gemeente samen met ADO kijken of de entreekaartjes goedkoper kunnen, of er gezinskortingen kunnen worden gegeven en of er andere acties kunnen worden gehouden om meer publiek te trekken. Uiteraard haalt Groep de Mos ook in dit verkiezingsprogramma haar ADO-paradepaardjes weer van stal: een pendelbus op wedstrijddagen tussen halte Forepark en het stadion, aanleggen groengele wandelpromenade, naamwijziging Donau in Aad Mansveldlaan en een ruimhartig vergunningenbeleid voor kraampjes, verkoop van fan-artikelen en andere zaken die bijdragen aan een levendig plein voor het stadion op wedstrijddagen.
D66: Ons verkiezingsprogramma gaat over nieuwe plannen voor Den Haag. Zo willen wij meer Hagenaars aan het sporten krijgen door sportverenigingen meer te ondersteunen en meer evenementen naar de stad te halen. Die investeringen in de breedtesport verbetert het sportklimaat van de stad waar ook ADO van zal profiteren. Uiteraard blijven we het programma ADO in de Maatschappij financieel steunen.
GroenLinks: Jazeker. In ons verkiezingsprogramma hebben we het volgende over ADO opgenomen bij punt 2.4.17: ‘we steunen onze betaald voetbalclub ADO, alleen niet meer financieel’.
HSP: Nee. De gemeente hoeft zich in de ogen van de Haagse Stadspartij niet actief te bemoeien met topsport. Commerciële topsport kan zichzelf bedruipen. Wel is het goed als de gemeente talentvolle sporters stimuleert. Daarnaast kan de gemeente ADO Den Haag steunen als er maatschappelijke activiteiten worden ontplooid.
3. Om de inkomsten voor ADO Den Haag te vergroten is het noodzakelijk dat er ook andere evenementen, zoals concerten, kunnen plaatsvinden. Wat denkt u hieraan te doen?
GDM: Met het versoepelen van het afgeven van vergunningen juicht Groep de Mos het van harte toe dat de omgeving rondom het stadion levendiger wordt. Zie overige punten in ons verkiezingsprogramma.
D66: De gemeente verhuurt het stadion aan ADO, het is dus aan de club om het stadion zo goed mogelijk te gebruiken voor andere activiteiten dan voetbal om zo meer inkomsten te genereren. D66 wil graag meer grote sportevenementen naar de stad halen zoals in 2014 het WK Hockey. Die kunnen dan ook van het stadion gebruik maken zodat ADO daar ook aan kan verdienen.
GroenLinks: Het ADO stadion is een prima locatie voor concerten en evenementen. Dit kan vanuit de gemeente gestimuleerd worden.
HSP: Indien dit geen overlast oplevert en niet leidt tot concurrentie met andere evenementenlocatie moet dit mogelijk zijn.
4. De omgeving van het stadion is vrij doods. Ideeën genoeg, zoals een bioscoop of een Mac Donalds, Burger King, KFC etc. Wat gaat u doen aan de omgeving van het stadion om het aantrekkelijker te maken?
GDM: Met het versoepelen van het afgeven van vergunningen juicht Groep de Mos het van harte toe dat de omgeving rondom het stadion levendiger wordt. Zie overige punten in ons verkiezingsprogramma.
D66: Het stadion ligt inderdaad niet echt gezellig. Het is met name aan ADO om op wedstrijddagen ook rondom het stadion een goede sfeer te creëren met meer stands en activiteiten. De gemeente heeft daar geen rol in. Een nieuwe bioscoop wordt op dit moment gebouwd bij station Ypenburg.
GroenLinks: De omgeving rondom het stadion is vooral veel steen en beton, dat maakt het niet gezellig. De omgeving zou enorm opknappen van meer bomen en groen, met bankjes voor oudere mensen om te kunnen zitten en wellicht speelgelegenheden voor kinderen. GroenLinks gaat 15.000 extra bomen planten in de stad, daar kunnen er prima een aantal van in het buurt van het stadion.
HSP: Als er initiatieven zijn dan staan wij daar positief tegenover. Maar alleen als dit past in het bestemmingsplan.
5. Het is onmogelijk voor voetgangers die met het OV komen om lopend vanaf de Randstadrail het stadion te bereiken via een veilig voetpad. Wat gaat u hieraan doen?
GDM: Groep de Mos zet in op het verbeteren van het OV. Op de langere termijn moet er een RandstadRail bij het ADO-stadion komen. Tot die tijd moet de pendelbus op wedstrijddagen tussen halte Forepark en het ADO-stadion terugkeren.
D66: Vanaf de Randstadrail ligt er voor het grootste gedeelte een voetpad richting het stadion. Alleen het laatste gedeelte heeft alleen een fietspad. Op wedstrijddagen worden fietsers naar de andere kant van de weg geleid zodat het fietspad alleen voor voetgangers toegankelijk is. Dat lijkt een afdoende veilige oplossing.
GroenLinks: Een frequente en aantrekkelijke OV-bereikbaarheid van het ADO-stadion vinden wij erg belangrijk. Een veilig voetpad hoort daar bij. Voor de aanpak van OV-knelpunten trekken wij € 5 miljoen extra uit.
HSP: Wij zijn voorstander van goede en veilige voetpaden vanaf de halte Forepark naar het stadion.
6. Is het inzetten van pendelbussen een optie?
GDM: zie antwoord op vraag 5.
D66: Tot 2009 was er een gratis pendelbus maar die bleek nauwelijks gebruikt te worden en daarom hebben HTM en ADO dat stopgezet. Supporters met een beperking kunnen met een regiotaxi naar het stadion. Voor de supporter die goed ter been is is de wandeltocht naar het stadion natuurlijk ook een deel van de wedstrijdbeleving.
GroenLinks: Wat GroenLinks betreft behoort dit zeker tot de mogelijkheden als dit aansluit bij de behoefte van genoeg mensen.
HSP: Wij geven de voorkeur aan betere voetpaden
7. Wat gaat u doen aan de parkeerkosten voor supporters?
GDM: De parkeerkosten zijn inderdaad te hoog. Het parkeerterrein is particulier eigendom, dus invloed op de tarieven is er dus niet. Groep de Mos wil wel lobbyen om de parkeerkosten te verlagen.
D66: ADO baat zelf de parkeerterreinen uit en bepaalt ook zelf de prijs.
GroenLinks: Het parkeren vindt overwegend plaats op particuliere terreinen. In eerste instantie is dit niet iets waar we als gemeente een rol hebben.
HSP: Wij willen graag dat mensen met de fiets of het openbaar vervoer naar het stadion komen en niet met de auto. Parkeerkosten zijn noodzakelijk omdat parkeerplaatsen geld kosten (aankoop van grond, aanleggen parkeerplaatsen, bewegwijzering, beheer en toezicht etc).
8. De gemeente heeft recht op een zetel in de RvC. Indien jullie in de gemeenteraad komen, willen jullie die dan invullen?
GDM: Groep de Mos heeft altijd gepleit om de gemeentelijke zetel in de RVC in te nemen. Alleen al om de toezichthoudende en bemiddelende functie. Dus ja, wij nemen die zetel graag in.
D66: De gemeente heeft haar aandeel in de club teruggegeven aan de club vanwege de grote meningsverschillen over de financiële bedrijfsvoering. Daarmee heeft de gemeente ook geen recht meer om een RvC lid te benoemen.
GroenLinks: Wat GroenLinks betreft is het belangrijk dat we als gemeente via de RvC directe invloed hebben op het beleid van de club. We gaan graag het gesprek aan of we de banden weer kunnen aanhalen.
HSP: Wij willen graag dat de gemeente haar recht op een zetel overdraagt op een vertegenwoordiger van de supporters.
Het is niet aan ons om een stemadvies te geven maar het feit dat de VVD, CDA, PVDA, SP, PVDD, PVDE, ChristenUnie/SGP totaal niet de moeite nemen om te reageren lijkt men daarmee aan te geven dat ze de ADO Den Haag supporter met stemrecht niet interessant genoeg vinden en ADO Den Haag niet als visitekaartje van de stad te zien.
1 Reactie
Nâh Nâh
Verkiezingsgelul aka zieltjes winnen onder het stemvee.
Iedereen weet dat als de zeterls verdeeld zijn niemand zich meer druk maakt over ADO
NelusdePelus
Stemmen moet je doen voor je zelf en een beetje voor de club.
Enige CDA-er die zich werkelijk hard maakte was stolte.
sws is het in den haag een zooitje in de gemeente 20 lijsten om uit te kiezen
dat moet toch niet kunnen
Kaalkop
Groep de Mos heeft het duidelijk het beste voor met onze FC. Het blijft een bizarre situatie vanaf Randstadrail naar het stadion. Dat je dat zo geregeld hebt bij een gloednieuw stadion als gemeente is een grote schande. Geeft wel genoeg aan hoe ze het met FCDH voor hebben