FC Den Haag heeft dit seizoen voor het eerst meer dan vijfduizend seizoenkaarthouders. De club doet er alles aan de fans meer dan alleen voetbal te bieden.
Waar de tegenstander van aanstaande zaterdag het befaamde ‘avondje NAC’ heeft, wil ook FCDH een begrip creëren rondom de thuiswedstrijden. Om dat te bereiken zoekt de club naar manieren om de sfeer en de beleving rondom de wedstrijden te vergroten. Door de Haagse Satékoningin in een foodtruck te zetten, een goede drummer in het pak van Mascotte Storky voorafgaand aan de wedstrijd te laten optreden of een oktoberfest te organiseren op het plein voor het stadion, probeert de marketingafdeling de fans op hun wenken te bedienen.
,,We hadden al een tijdje het gevoel dat de club in de lift zit”, vertelt Danny van Voskuilen van marketing en communicatie. ,,Er is aan het einde van vorig seizoen door brandconsultant Hendrik Beerda een onderzoek gedaan naar de populariteit van de voetbalclubs in Nederland. Daaruit kwam dat FC Den Haag op de vijfde plek staat. Dat we dit seizoen voor het eerst boven de voor ons magische grens van vijfduizend seizoenkaarthouders zitten, bevestigt dat. De resultaten op voetbalgebied zijn daarvoor natuurlijk de belangrijkste oorzaak, maar wat ook heeft geholpen, is dat wij tegen de stroming in de prijzen van de seizoenkaarten flink hebben verlaagd en het aanbod verbeterd.”
Maar 5200 fans met een seizoenkaart is wat Van Voskuilen betreft niet het eindstation. ,,We moeten er nu voor zorgen dat we naar zesduizend seizoenkaarthouders groeien”, vervolgt hij. ,,Dat willen we doen door op zoek te gaan naar meer interactiviteit in het stadion. We willen de fan laten thuiskomen met een verhaal, ervoor zorgen dat ze een heel leuke dag hebben beleefd bij ons.”
Dat supporters zich rondom thuiswedstrijden van FC Den Haag goed kunnen vermaken, wil echter niet zeggen dat de sfeer tijdens het duel zelf ook meteen levendiger is. ,,De fans maken de sfeer en dat moet ook zo blijven”, legt Van Voskuilen uit. ,,Maar wij kunnen wel met de fans de spanning opbouwen. Dat kan met activiteiten voorafgaande aan de wedstrijd en met de muziek die in het stadion wordt gedraaid, met het ‘O o Den Haag’ als climax.”
Daarvoor heeft FCDH het beste voorbeeld misschien wel uit de eigen clubgeschiedenis. Toen in januari 2014 Feyenoord op bezoek kwam, traden De Kraaien voorafgaand aan de wedstrijd op. De Haagse popgroep bleef doorzingen terwijl de spelers al het veld op kwamen lopen, tot afgrijzen van toenmalig Feyenoord-trainer Ronald Koeman. De sfeer die De Kraaien veroorzaakten, sloeg over op de tribunes en FCDH won met 3-2. ,,Op het veld heerste een soort georganiseerde chaos”, verklaart Van Voskuilen lachend. ,,Wij werken met activiteiten rondom de wedstrijden aan ons eigen begrip. Het ‘avondje NAC’ is uniek en een mooi voorbeeld, maar wij moeten doen wat bij onze club past.”
Bron: ad
1 Reactie
Generaal pardon
Ja! wij willen met een verhaal thuis komen dat je gewonnen hebt thuis van Emmen en uit van vvv. Wat een beleving hebben wij gezien.
Dennis fcdh
Maak dat vreselijke kale helden plein nou eens een beetje gezellig, om te beginnen plant een paar bomen!!!
Marcoke
Ha ha zo komisch dit, de knulligheid ten top! Die figuren van de afdeling “marketing” bij FCDH denken dat ze door bepaalde acties (stelt geen reet voor) de sfeer te verhogen. Dat die gast voor ons al gaat bepalend dat wij met een “verhaal” moeten thuis komen van ow ow ow ik heb zo’n leuke dag bij FCDH gehad. We hebben wel weer een baggerpot gezien die we hadden moeten winnen maar we hebben wel Storky zien drummen en de muziek was top!
Flikker toch een eind op kneus met je marketingtermen en denkwijze die je van de cursus hebt geleerd. Laat mij je 1 les leren in voetbalbeleving en meteen de enigste:
De resultaten bepalen de sfeer!
Dit artikel laat maar weer eens mooi zien hoe amateuristisch er gedacht wordt bij de club.
Theo
Top reactie.
Letten jullie op, kantoorpikkies?
Verkeerde Henk
@Marcoke, idd dat is de enige manier om sfeerbepalend te zijn en meer mensen naar het stadion te lokken!!!!!!!!.
Dus marketingpikkie doe er je voordeel mee!!!!!!
Ml. Wu
Samen met Shemale en Theo iek ook sfeelvelhogende ideeen hebben
Iwi
Weten ze aan de overkant inmiddels hoe ze die sproei installatie uit moeten zetten dan?
Of is een koude douche voor Storky met zn peperdure drumstel,de uitgenodigde kids,de prominenten die gehuldigd worden,Fox sport analysten ect ect bedoeld om er een komische sfeer van te maken misschien?
Stelletje lapzwamsen zijn het.
EersteViking
Als publieksvermaak nu ineens een prioriteit is, dan is t nogmaals een bevestiging dat er de laatste jaren totaal geen beleid gevoerd is. Maar de voorbeelden of plannen die nu genoemd worden ontstijgen nog niet eens de basis-principes van marketing…. tsjonge (ongeacht de resultaten op t veld) is er nog veel meer werk aan de winkel als dat ik al vermoedde….
Den Haag wordt wakkâh!,
Legia
Tip, ga eens kijken bij Borrusia Monchengladbach! Heb Ik ook gedaan na VVV uit, wat een beleving en Sfeer! Klein stadje, stadion altijd vol 55.000. Why? Ga maar kijken..
Jan Modaal
ik hoor je helemaal dat heb ik met Dortmund,
wat dat is.. tja
sws gaat dat ene bij ons al niet op want er zijn altijd debielen die vinden dat je niet gemengd kan zitten
lucky luke
ik ga al vanaf mijn 14de ben nu 65 het was toen al zo het is nu nog zo, en het zal nooit beter worden. het zijn amateurs, door steeds het verkeerde personeel aan te trekken zal je nooit verder komen, jammer.
Theo
Allerlei pogingen zijn in de loop van de tijd gedaan door allerlei directeuren om de werkelijke bazen van de club (supportersvoormannen, kantoornitwits en aanverwante overschatte zakkenvullers) te inspireren. Steeds werden ze beentje gelicht en gaven ze hun pogingen op.
Kijk naar Fox, naar de beelden van de supporters. Altijd dezelfde shots, het slaat echt nergens op. Hoeveel schade je de club kan berokkenen wordt door onze vaste smoelen elke keer weer bewezen. Leuke plaatjes en tekstjes voor tweedehands regionale verslaggevers die alles voor zoete koek slikken. Ze slaan elkaar in al hun onbenul voortdurend op de schouders. Al dat wegkijken van plaatselijke opiniebepalers is dodelijk. Dat is in de afgelopen 20 jaar toch wel bewezen, dacht ik.
De lamme leidt de blinde. Dat is ons grootste probleem. Niet of die platte Haagse reigers en zangertjes niet elke wedstrijd (uit eigen belang!) de sfeer komen bepalen. Die horen gewoon in een voetbalstadion niet thuis.
Iwi
Eigenlijk moeten alle 5200 scc houders op één tribune staan.
De rest ken de tekst van o o Den Haag wat dan het hoogtepunt moet zijn,niet eens uit zn hoofd.
Theo
De meeste hoofden zitten vol met geestverruimende middelen. Geen beginnen aan.
Jap33
Je bouwt een sardienblik als stadion op een verafgelegen asfalt woestijn buiten de stad. Je legt er plastic gras in en je “heldenplein” is een asfalt oase met ergens een standbeeld. De club is bijna failliet en speelt bagger en inspiratieloos voetbal. Ik weet wel wat sfeerverhogend werkt… maa r dsat is niet dit voorstel uit het artikel