FC Den Haag staat er goed op. Uit recent merkenonderzoek blijkt dat er in Nederland op dit moment maar vier clubs populairder zijn.
,,Mooi, hè?” reageert Jacco van Leeuwen op het Sportsector Merkenonderzoek. De voorzitter van supportersvereniging Haagse Bluf heeft ook de mindere tijden meegemaakt, waarin het zowel op als buiten het veld geregeld misging. ,,Dat is nu ten goede gekeerd”, vervolgt hij. ,,We worden ook niet meer opgehangen aan ongeregeldheden. Er is af en toe een spreekkoortje, maar we wijken niet meer af van de rest van de Nederland. Nog even en we zijn het Heerenveen van het westen.”
De Friese club is overigens niet in de top 10 van het Sportsector Merkenonderzoek terug te vinden. Voor de vijfde editie van het onderzoek zijn 2000 Nederlanders geraadpleegd. Achter de traditionele top 3 (Ajakkes, Feyenoord en PSV) en AZ is FCDH de verrassende nummer 5. In 2010, toen het onderzoek voor het eerst gedaan werd, stond de club uit de hofstad nog slechts zeventiende.
Reputatie
Merkadviseur Hendrik Beerda merkt dat FCDH de reputatie van probleemclub kwijt is. ,,Het stoere imago is er nog steeds, maar nu met een sympathieker en opgewekter randje”, aldus Beerda, die wijst op het charmeoffensief van de club. Neem de hartverwarmende actie in 2016 waarbij FCDH-fans vanuit het bezoekersvak bij Feyenoord honderden knuffels naar beneden gooiden naar zieke kinderen uit het Sophia Kinderziekenhuis.
De imagoverbetering komt volgens supportersvoorman Van Leeuwen door tal van zaken. De impact van de berenactie in de Kuip bijvoorbeeld, net als de open houding van de club richting supporters. En vergeet de prestaties niet. FCDH blijft al jaren relatief eenvoudig in de eredivisie en afgelopen seizoen streed de club zelfs om deelname aan Europees voetbal. Van Leeuwen: ,,De flow moet nu terugbetaald worden door de fans met een volle bak. Er is geen reden meer om weg te blijven.”
Bij FC Den Haag zijn ze wat dat betreft optimistisch. Anderhalve week voor de competitiestart in eigen huis tegen FC Emmen zijn er al meer dan 5000 seizoenkaarten verkocht, een mijlpaal. Hoewel er doorgaans meer dan 11.000 fans op de tribunes zitten, zijn er nog nooit zo vroeg zo veel vaste plekken vergeven. Dan moet de jaarlijkse open dag nog komen, die is aankomende zondag.
Haagse identiteit
De Haagse identiteit die het team heeft, is volgens Van Leeuwen een belangrijke reden voor de populariteit. Hoofdtrainer Fons Groenendijk heeft een verleden als speler bij de club, net als zijn assistenten Dirk Heesen en Edwin de Graaf. Daarnaast zijn Lex Immers, Tom Beugelsdijk, Danny Bakker en Robert Zwinkels spelers uit de buurt met wie supporters zich makkelijk identificeren. Van Leeuwen: ,,Wij zitten niet op Messi te wachten, wij willen spelers die inzet tonen.”
Bron: ad
1 Reactie
De zwart
Klasse !
Laten we die knuffel actie nog groter inzetten samen met feyenoord
Ed
Of bv die kids hier op de lextribune samen met de onze