Op woensdag 29 april vond er in het Cars Jeans Stadion een moment plaats waar veel mensen naar hebben uitgekeken. De werkzaamheden voor de transitie van kunstgras naar natuurgras gingen van start in de thuishaven van FC Den Haag. ADO TV was erbij en sprak met Jan Vrij (directeur van AH Vrij Groen, Grond en Infra) over de technische kant van het proces.
Sloopfase
Na een lange voorbereiding is het project van de gemeente Den Haag, AH Vrij en FC Den Haag begonnen met de zogeheten sloopfase, zo geeft Vrij aan. Deze begint met het oprollen van de kunstgrasmat (het versleten kunstgras wordt gerecycled). Daarna wordt de rubberlaag onder het kunstgras weggehaald, voordat het asfalt eruit gehaald en afgevoerd wordt. Daarna is het tijd om de fundatielaag weg te halen, waardoor er sprake zal zijn van een kale bodem.
Opbouwfase
In het midden van volgende week kan er
naar verwachting gestart worden aan de volgende stap: de opbouwfase.
Daarin wordt er onder meer gekeken naar de hoeveelheid zand, de
drainage, de beregening en de veldverwarming.
Het natuurgras
Enkele weken na de start van de werkzaamheden kan er gezaaid worden. Omdat er meer tijd voor het proces gereserveerd kon worden, kon er geopteerd worden voor het zaaien van gras, wat voordeliger en beter is dan het aanleggen van graszoden. Dat heeft onder meer met de structuur van de ondergrond te maken. Met het zaaien van gras kan de mat exact naar wens opgekweekt worden en is er uiteindelijk sprake van een stevigere grasmat, waar FC Den Haag absoluut profijt van zal hebben.
Na het zaaien wordt er veel aandacht besteed aan het groeien, onderhouden, maaien, bemesten en (door)zaaien. Na een tijdbestek van acht tot tien weken moet er dan een fijne natuurgrasmat liggen in het Cars Jeans Stadion. Dit komt neer op midden tot eind augustus.
Wat gebeurt er met het kunstgras?
Het kunstgras is inmiddels gesneden, opgerold en verwijderd. Met zand en rubber woog de mat maar liefst 2.800 kilogram. Het kunstgras moest door de opdrachtnemer behandeld en afgevoerd worden als ‘afval’. Dat betekent dat de mat alleen maar afgevoerd mocht worden naar een erkend afvalinzamelaar. Er is wel een aantal kleine kenmerkende stukken van het gras veiliggesteld (denk aan middenstip, penaltystip en hoeken). De club beraadt zich op welke wijze deze elementen eventueel aan belangstellenden beschikbaar gesteld zouden kunnen worden.
Bron: adodenhaag
1 Reactie
Marcoke
Ik hoop dat er mensen met echt verstand van gras de opdracht mogen uitvoeren ipv voor de goedkoopste optie te kiezen. Als Fnoord op 30 km afstand een perfecte mat kan hebben waarom wij niet? Voor mij part huur je die vent daar even in voor deze klus.
Kan niet wachten om weer naar het stadion te gaan met een mooie mat, eredivisie waardige selectie en een nieuwe trainert!
Ed
Ballie!
Karel Doormann
dat zou top zijn
maar wel Ballie netjes betalen en waarderen als echte kracht ( en hoofd van zijn groundsteam )
Echt gras kost geld en tijd en dat moet er voor zijn
Peter
Yep. Ballie.