De lokale Haagse politiek is in rep en roer over de sponsordeals van FC Den Haag met gokbedrijven Hommerson en Bingoal. Volgens de SP, Partij voor de Dieren en ChristenUnie/SGP zou FCDH met de shirt en stadion sponsoring gokverslaving in de hand helpen. Hebben de politici gelijk of is de verontwaardiging ongegrond? De experts laten hun licht erover schijnen.
“De sponsoring van FC Den Haag staat natuurlijk niet op zichzelf”, zegt Julius Bastiaansen van bookmaker vergelijkingssite Mybookmakers.nl. “Bijna elke maand komen er nieuwe bookmakers op de Nederlandse markt en allemaal proberen ze een stukje van de taart te claimen. Daarbij richten deze online bookmakers zich met hun reclames vanzelfsprekend op plekken waarvan ze weten dat de doelgroep, sportliefhebbers, zich bevindt”, aldus de bookmaker expert.
In de afgelopen maanden verbonden bijna alle Eredivisie en Eerste divisieclubs zich aan één of meer gokbedrijven. Zo prijkt het logo van TOTO op de mouw van tien Eredivisieclubs, sponsort Unibet Ajakkes, De Graafschap, Telstar en het amateurvoetbal, is Jack’s naamgever van de Tweede Divisie en sloot BetCity overeenkomsten met Fortuna Sittard, FC Eindhoven en FC Volendam. Vrijwel elke club ziet in de wedkantoren dus een extra inkomstenbron.
Een kwalijke zaak vindt Floor van Bakkum, manager preventie bij Jellinek: “Die wet (kansspelen op afstand, red.) is bedoeld om gokkers te leiden naar de gereguleerde
gokplatforms, niet zozeer om de markt te vergroten en dat is wel wat er nu gebeurt. Door reclame te maken tijdens wedstrijden richt je je tot een hele brede groep mensen, waar ook jongeren, kinderen en (ex-)verslaafden tussen zitten. Voor die mensen is het niet goed om in aanraking te komen met gokken, maar toch worden ze verleid”, aldus Van Bakkum bij Omroep West.
De marketeers houden er een andere mening op na. Zo noemt bitcoin-koning en sportmarketeer Chris Woerts bij Omroep West de ophef ‘complete onzin’: “Het is nu eenmaal legaal en als iets mag, dan gaan mensen dat ook doen. Ik denk dat nu vergeten wordt dat het goed gereguleerd is. Als je iets verbiedt, dan ontstaat er illegaliteit. Op deze manier is het wel veilig.”
Frank van den Wall Bake, eveneens marketeer laat in hetzelfde artikel weten de keuze van FCDH ook te begrijpen: “De sponsoren liggen niet voor het oprapen. Wie ben jij dan als voetbalclub om een sponsor af te wijzen omdat ze sportweddenschappen aanbieden”.
FC Den Haag is van alle clubs wel de eerste club die met Bingoal een bookmaker als stadion sponsor heeft. Er zijn geen sponsorbedragen bekend gemaakt maar het mag worden aangenomen dat deze in het verlengde liggen van de deal met de vorige sponsor Cars Jeans waarvan FCDH per seizoen enkele tonnen ontving. De overeenkomst met zowel stadionsponsor Bingoal als shirtsponsor Hommerson geldt voor de periode van drie jaar. Na afloop daarvan wordt de overeenkomst geëvalueerd.
1 Reactie
Voorburg
Wat een gelul hoor ze niet over real Madrid etc