Een groeiend aantal grote voetbalclubs lanceert digitale munten waarmee fans kunnen stemmen over een aantal kleine beslissingen, aangezien de sport te maken heeft met dalende inkomsten als gevolg van de coronaviruspandemie. Maar supporters zijn verdeeld over de zogenaamde fantokens. Sommigen waarderen de nieuwe manier om met hun teams om te gaan en helpen bij het nemen van beslissingen, zelfs als het maar om kleine zaken gaat, zoals het liedje dat bij wedstrijden wordt gespeeld nadat een doelpunt is gescoord of afbeeldingen die op sociale media worden gebruikt. Anderen verwerpen de tokens als oppervlakkige deelname die bijdraagt aan de toch al groeiende kosten van het volgen van hun teams.
Fantokens
Tot de clubs die de afgelopen maanden fantokens hebben gelanceerd, behoren de Engelse Premier League-kampioen Manchester City en het Italiaanse AC Milan. Ook Argentinië, dat afgelopen zomer de Copa America won, lanceerde een tijdje geleden dergelijke tokens. Fantokens kunnen net als andere cryptocurrencies op beurzen worden verhandeld en hebben ook de aandacht getrokken van detailhandelaren en professionele beleggers. En prijzen zijn gevoelig voor wilde schommelingen en kunnen weinig verband houden met prestaties op het veld. Net zoals bij de verwachting Polkadot valt het dus lastig te voorspellen of een fantoken meer of juist minder waard wordt. Je moet dan ook zeer voorzichtig omgaan met het handelen in zowel fantokens als cryptovaluta’s. Wat zijn de beste cryptomunten? Door de wilde waardeveranderingen kan deze vraag onmogelijk beantwoorden, wat ook het geval is als je wilt weten wat de beste fantokens zijn.
Extra inkomen
Fantokens zijn aantrekkelijker geworden voor clubs door de vermindering van de inkomsten als gevolg van de pandemie, omdat games zijn gespeeld zonder dat er fans aanwezig mochten zijn in het stadion. Volgens accountants- en adviesbureau Deloitte LLP daalde de omzet bij de 20 grootste inkomstengenererende clubs van Europa met 12 procent tot 8,2 miljard euro in het fiscale jaar 2020, wat voor de meeste clubs de 12 maanden waren die eindigden in juni. De verwachting is dat de inkomsten van de kleinere clubs nog meer daalden, wat bijvoorbeeld ook bij FC Den Haag het geval is. Een fantoken zou dan ook potentieel uitkomst kunnen bieden voor FCDH, maar vooralsnog is dit niet gelanceerd door de club.
Voordelen
De leidinggevenden van clubs die al wel een fantoken hebben uitgebracht, zeiden dat de tokens hebben bijgedragen aan een grotere betrokkenheid bij fans die vaak over de hele wereld verspreid zijn. Sommige tokens bieden ook toegang tot promoties en wedstrijden. Deze digitale munten bieden dus wel voordelen voor de supporters die ze gekocht hebben. Voetbalteams werken meestal samen met een cryptotechnologiebedrijf dat de tokens uitgeeft en een deel van de inkomsten uit hun eerste verkoop ontvangt. De prijzen variëren, maar in ieder geval hebben verschillende grote clubs hun tokens aanvankelijk gelanceerd voor ongeveer 2 euro per stuk. Later gingen de prijzen fluctueren, wat ook het geval is bij Dogecoin – het laatste nieuws. Hierbij kan de waarde van de fantoken stijgen, maar natuurlijk ook juist dalen.
1 Reactie
Karel Doormann
allemaal aan de Chilliz
Marcoke
Opzich geen slecht idee